Gevoeligheid & spontaniteit in Josef Albers kleurstudies

25 oktober 2014

De in Bottrop (D) geboren kunstenaar en kleurdeskundige Josef Albers (1888-1976) werd pas na zijn emigratie in 1933 naar de Verenigde Staten van Amerika bekend in de wereld van de kunstzinnige benadering van de kleurenleer door eenvoud en vorm. Als pedagoog en kunstenaar kon hij zich volledig ontwikkelen en kreeg waardering voor zijn gedurfde kleurencombinaties in een omgeving van geometrische figuren.

Gevoeligheid & spontaniteit in Josef Albers kleurstudies

Malerei auf Papier. Josef Albers in Amerika

Als docent werkte hij jarenlang aan het Bauhaus in Weimar, waar hij tevens vele jaren studeerde. Daarna werkte hij in de nieuwe vestiging Dessau en trouwde met Anneliese (Anni) Fleischmann. In 1930 krijgt Albers de algehele leiding over het instituut Bauhaus. Door de situatie in het Duitsland van 1933 wordt het Bauhaus opgeheven en vertrekken Josef en Anni naar New York. Hij liet zich rond 1940 inspireren door de precolombiaanse architectuur, sculptuur en textielkunst in Mexico. De nieuwe indrukken van licht en kleuren worden verwerkt in de kunst.

In de expositie “Schilderkunst op papier” laten de samenstellers het tot nu toe vrij onbekende werk van Josef Albers zien. In de kunstpublicatie geven de auteurs een beeld van dit spontane werk van Albers.

ISBN 978-3-7757-2586-6, “Malerei auf Papier. Josef Albers in Amerika”, Heinz Liesbrock en Michael Semff, Hatje Cantz Verlag, 2011, 192 pagina’s.

De kunst van Josef Albers was te zien in 2011 in de Staatliche Graphische Sammlung München en in het Josef Albers Museum Quadrat Bottrop.


Gerelateerde artikelen