Grafische Nederland 2008

9 mei 2017

Voor de nieuwste editie van Grafisch Nederland schreef Toon Tellegen een novelle onder de titel “Een nieuwe tijd”. Dit begeerde jaarlijkse visitekaartje van de Nederlandse grafische wereld is door een samenwerking tussen ruim dertig bedrijven onder bijzondere aandacht van Alwin van Steijn van de Grafische Cultuurstichting weer tot stand gekomen.

Grafische Nederland 2008

Grafisch Nederland 2008 Een nieuwe tijd

De teksten, foto’s en tekeningen werden maar liefst op acht papiersoorten gedrukt. In de novelle beschrijft Toon Tellegen het leven van Jacob Laagwater, een eenzame eigenaardige man met een relativerende kijk op God en gebod en die werkte in de kalkfabriek op het Slagveld. In de kleine wereld van de jaren vijftig, vol opgelegde waarden en gekunstelde normen, zet hij de mensen om zich heen - en de lezer -voortdurend op het verkeerde been.

Het leesbare verhaal is bovendien op meerdere manieren verteld of verbeeld door negen ontwerpers en kunstenaars. Er wordt verteld met fotografie, tekeningen, typografische beelden, schilderingen, grafische animaties en zelfs met muziek en in een door deze muziek gestuurde beeldtaal (typophonics).

Grafische Nederland 2008 - 2 Grafische Nederland 2008 - 3 Grafische Nederland 2008 - 4

Er is zelfs een dun flipboekje uitgestanst. Allen maakten gebruik van door hen gewenste grafische technieken. Het eindresultaat van deze gezamenlijke inspanningen laat duidelijk zien, voelen en beleven wat met grafische technieken en materialen in ons grafisch Nederland kan worden bereikt.

ISBN 978 90 70809 06 5, “Grafisch Nederland 2008 Een nieuwe tijd”, Toon Tellegen, e.a., Grafische Cultuurstichting, 2007, 156 pagina’s.


Gerelateerde artikelen