Het omgaan met kleuren in moderne digitale bewerking

17 januari 2017

De ontwikkeling en de komst van digitale technieken is ook in de wereld van multimedia niet ongemerkt binnengekomen en geïntroduceerd. Er is een ware revolutie ontstaan in de tot dat moment bestaande en gebruikte druk-, beeld- en bewerkingstechnieken. Het gebruik van digitale technieken en systemen is explosief gestegen en heeft geleid tot een geheel nieuwe aanpak van de producties en technieken in de film-, video- en tv-industrie. En natuurlijk heeft deze ontwikkeling invloed op onze huidige kennis en ervaringen in het totale ontwerp- en uitvoeringsproces.

Het omgaan met kleuren in moderne digitale bewerking

Game of Colors: Moderne Bewegtbildproduktion

Er zijn geheel nieuwe kleurbewerkingsvormen ontstaan waarmee beelden tot op pixelniveau bewerkt kunnen worden. Analoge beelden krijgen een geheel nieuwe betekenis en uitstraling met hulp van de digitalisering. Nieuwe methoden, begrippen en benamingen hebben hun weg gevonden in theorie en praktijk voor film, video en televisie. De auteurs van het stevige informatieve boek “Game of Colors” geven een beeld van alle onderdelen, achtergronden en begrippen in de moderne productieketens voor foto, film, video, televisie en VFX in theorie, praktijk en toepassingen. De inspiratie en inspanningen om dit studie- en referentieboek samen te stellen is enkele jaren geleden ontstaan tijdens een internationale conferentie, met vertegenwoordigers van toonaangevende bedrijven, organisaties en instituten uit de vakgebieden multimedia en filmproducties, over opvallende nieuwtjes en innovaties in de multimedia-industrie.

De auteurs bundelden, bewerkten en beschreven ook de eigen kennis en ervaringen Om de omvang van de publicatie te beperken zijn de kunstzinnige aspecten van het ontwerpen en bewerken van digitale beelden buiten beschouwing gelaten. Ondanks de beperking is een zeer interessant studieboek ontstaan voor iedereen werkzaam in de multimedia, beeldbewerking en visuele beeldeffecten. Ook voor docenten en studenten multimedia draagt de inhoud van dit boek bij aan het verkrijgen van kennis over het vakgebied en de toepassingen. De inhoud is verdeeld over 10 hoofdstukken, waarbij de eerste twee hoofdstukken gaan over de theoretische grondbeginselen van kleur en de op deze grondbeginselen gebouwde praktische processen in de digitale filmproducties en in de tv-industrie. De eigenschappen van kleur en de visuele waarneming zijn op heldere wijze behandeld.

In de hoofdstukken daarna behandelen de auteurs alle elementen van cameratechnieken, objectieven, geometrische optica, scherptediepte, beeldsensoren, cameraopstellingen en verzamelen van gegevens voor het realiseren van VFX-effecten. De praktische tips zijn gedetailleerd uitgewerkt en voorzien van veel plaatjes. Hoofdstuk 6 bespreekt de bijzonderheden van het ruimtelijk zien, stereoscopische 3D beelden, het gebruik en bewerken van 3D-informatie, de opbouw van stereo3D-camera’s, de problemen van 3D projectie en vele andere praktische benaderingen.

Verschillende cameraopstellingen voor 3D-opnamen komen ruim aan de orde en uitgebreid worden de grondprincipes en de verschillende methoden van het weergeven van stereo3D beelden besproken, zoals de methoden van anaglyf, RealD, Imax-3D en XPanD (de shuttertechniek), Dolby-3D en de bijbehorende correctiemethoden. Natuurlijk is er ruim aandacht voor de 2D-3D-conversiemethoden, het Pulfrich-effect en het toepassen van 3D-geometrie bij omzetting van 2D naar 3D. In hoofdstuk 7 bespreken de auteurs alle activiteiten rondom scherpstellingen, het volgen van bewegende scènes en het ver-mijden van vertekeningen door 2D en 3D opname apparatuur. In de hoofdstukken daarna komen alle andere praktische aspecten uit de keten van opname, filters, kleur- en beeldcompositiebewerkingen stap-voor-stap aan de orde. De techniek van stapeling van meervoudige opnamen is gedetailleerd in beeld gebracht. Spelen met composities en trucages is behandeld in het laatste afsluitende hoofdstuk. Elk gedeelte eindigt met een literatuurlijst en het informatieve en uiterst leerzame boek sluit af met een trefwoordenregister.

ISBN 978-3-662-43888-6, “Game of Colors: Moderne Bewegtbildproduktion”, Eberhard Hasche en Patrick Ingwer, Springer Vieweg Verlag, 2016, 401 pagina’s.


Gerelateerde artikelen