Invloed van Adolf Hölzel op moderne kunst in Duitsland

18 november 2019

Aan de basis van de ontwikkeling van de moderne kunst in Duitsland stonden niet alleen de kunstenaarsgroep “Brücke” in Dresden en de kunstenaarsgroep “Blauer Reiter” in München, maar ook een groep kunstenaars uit het gebied van Stuttgart onder aanvoering van Adolf Hölzel, die in 1906 als professor werd aangesteld aan de Kunstacademie van Stuttgart. Zijn al in 1905 opgekomen revolutionaire ideeën rondom abstracte kunst werden aanvankelijk genegeerd, ondanks de samenwerking met Wassily Kandinsky en de verwerking van zijn visie over abstracte kunst.

Invloed van Adolf Hölzel op moderne kunst in Duitsland

Adolf Hölzel

Toch kreeg Adolf Hölzel (1853-1934) door zijn inspanningen Stuttgart op de kaart als centrum van de abstractie, als tegenpool van de centra van figuratief-expressieve kunst in Dresden, Berlijn en München. Zijn studenten Oskar Schlemmer, Johannes Itten en Willi Baumeister zorgden met hun werken voor de verdere verspreiding van zijn ideeën, die via het instituut Bauhaus tot in de nieuwe wereld invloed hadden op kunst en kunstwaardering. In het boek beschrijft de auteur het leven en werk van deze toonaangevende revolutionair in de kunst van de 20e eeuw.

Hij was op alle vormen van uitingen van kunstschilderen, tekenen en pastelwerk, glas-in-lood kunst, wandschildering, kunsttheorie - een vernieuwer en inspirator. Zijn ontwikkeling als kunstenaar is op voortreffelijke weergegeven in het rijk geïllustreerde kunstboek. Aanvankelijk schilderde Hölzel portretten en werkende personen in het huishouden en in het landschap. Na 1806 werden de bijdragen aan de kunstwereld steeds abstracter.

ISBN 978-3-89850-112-5, “Adolf Hölzel”, Karin von Maur, Hohenheim Verlag, 2003, 203 pagina’s.


Gerelateerde artikelen