Kort historisch overzicht van 3dimensionale cinema

27 november 2014

Het is de Engelse natuurkundige en uitvinder Sir Charles Wheatstone (1802-1875) die in het jaar 1833 een ingewikkelde zelfgebouwde stereoscopisch kijk-apparaat presenteerde voor het experimenteren en demonstreren met stereoscopisch getekende afbeeldingen.

Kort historisch overzicht van 3dimensionale cinema

Stereoscopic Cinema and the 3-D Film

Hij ontwikkelde daarvoor een spiegelstereoscoop met twee spiegels, waarmee direct het zogenoemde stereopaar bekeken kan worden en het diepte-effect meteen opvalt. In het jaar 1830 beschreef Charles Wheatstone de theorie van het stereoscopisch zien. Daarna ging hij door experimenten dieper op de praktische uitwerkingen ervan in. De stereoscopie is een beeldtechniek voor het realiseren van een beeld met een ruimtelijk beeldeffect.

Deze ruimtelijke indruk ontstaat door een combinatie van een linker en rechter afbeelding van twee nagenoeg gelijke tekeningen of fotografische opnamen, een specifieke positie van beide voorstellingen en uiteindelijk vanuit een optimale werking van ons complete visuele systeem van zien en waarnemen. Het linker en rechter beeld moeten wel gelijktijdig met een speciale methode bekeken worden. Een tijdje daarna ontwikkelde de Schotse natuurkundige en tevens uitvinder Sir David Brewster (1781-1868) een compacte stereoscopische kijker in 1849.

Met de stereoscopische kijker kunnen compacte stereoscopische foto-opnamen worden bekeken. Hij is daarmee de uitvinder van de dioptrische stereoscoop geworden. Bovendien wordt Sir David Brewster beschouwd als de uitvinder van de caleidoscoop. De Engelse filmpionier William Friese-Greene verkreeg in 1890 het eerste patent op een methode van stereoscopische projectie voor het theater. Erg succesvol werd hij met zijn uitvindingen en zijn apparaten echter niet.

Kort historisch overzicht van 3dimensionale cinema - 2
Stereoscoop van Sir Charles Wheatstone

Al zijn inspanningen en die van meerdere tijdgenoten op het gebied van de cinema hebben uiteindelijk geleid tot de productie van de allereerste 3D film “The Power of Love” in 1922. Deze stereoscopische bioscoopfilm werd in dat jaar getoond aan een betalend publiek in het Ambassador Hotel in Los Angeles. De film werd vervaardigd in de anaglyfentechniek en de toeschouwers konden alles in 3D zien door een anaglyfenbril met een rood en groen filter. Tijdens de Wereldexpo van 1939 in New York werd de eerste commerciële 3D-film “In Tune with Tomorrow” getoond in het Chrysler Paviljoen. De film kon worden bekeken door een Polaroid 3D bril.

Het zou tot 1952 duren voordat de eerste officiële kleuren 3D-speelfilm zou worden vertoond onder de titel “Bwana Devil”. Een geweldige filmindustrie startte haar 3D-producties. Echter in 1955 verdwijnt 3D naar de achtergrond vanwege problemen met synchronisatie in het gelijktijdig projecteren van de stereoscopische beelden en de magere driedimensionale beeldkwaliteit. Gelijktijdig werd wereldwijd de nieuwe en fascinerende beeldkwaliteit van CinemaScope films geïntroduceerd. In 1986 startten de Disney themaparken en de onderneming Universal Studios met het vertonen van korte nieuw ontwikkelde 3D films om het publiek te verrassen met een voor die tijd weer aantrekkelijke 3D-beeldverrassing.

Eén van de best bekeken en gewaardeerde 3D-films was de 3D-film “Captain Eo” met in de hoofdrol Michael Jackson. In 2005 werd een nieuwe dimensie aan de 3D-film toegevoegd, namelijk de nieuwe dimensie van de digitale 3D-film. Walt Disney Studio Entertainment presenteerde namelijk de 3D-film “Chicken Little” in digitaal 3D formaat. De veel bekeken 3D-film “Avatar” brak vanaf de eerste vertoning in 2009 veel records en heeft een fascinerende trend gezet voor meer spectaculaire 3D-filmproducties.
Inspiratie: red. magazine Barco


Gerelateerde artikelen