OF - Tijdschriftencollectie brengt wetenschap dichtbij

13 april 2022

Het tijdschrift P.M. 02/2022 brengt in een hoofdartikel de nieuwe wereld van de holografie uitgebreid in woord en beeld. De van oorsprong meetbare en reproduceerbare driedimensionale beeldtechniek heeft inmiddels een andere inhoud en betekenis gekregen. Dankzij de ontwikkeling en het praktische gebruik van de moderne beeldtechnieken onder de titels AR-augmented reality en VR-virtual reality worden steeds meer beelden geprojecteerd, die de kijker 3D-beelden in ruimtelijke voorstellingen laat beleven. Het artikel bespreekt meerdere praktische situaties.

OF - Tijdschriftencollectie brengt wetenschap dichtbij

M.C. Escher Interaktiv

Bij een bezoek aan een winkel in het centrum van Kitzbühel viel een artikel over de kunst van M.C. Escher op in het tijdschrift M!Games mei 2021 ons op. Kennelijk was deze ‘oudere’ uitgave achtergebleven. Nu maakt deze publicatie deel uit van de OF-thematische collectie ‘Illusies’.

Onder de titel “M.C. Escher Interaktiv” vindt de fan van computerspelletjes een geweldige schat aan Escher-afbeeldingen en voorbeelden van gerealiseerde en werkende computeranimaties met Escher-achtige details uit de spelletjes, ontworpen in een periode van de afgelopen tientallen jaren. Een artikel van zes pagina’s over de illusionistische kunst van Escher en over de inspiratie ervan voor ontwerpers van computerspelletjes.

OF - Tijdschriftencollectie brengt wetenschap dichtbij - 2 OF - Tijdschriftencollectie brengt wetenschap dichtbij - 3

Op een uitgebreide informatietafel in een kerk in Kössen (A) troffen wij een exemplaar van het tijdschrift Funk 2022-1 aan. Dit tijdschrift fungeert als een werkbrief met educatieve werk- en informatieve-opgaven voor buitenschoolse activiteiten. In deze uitgave zijn meerdere thema’s uitgewerkt in individuele en groepsopdrachten, zoals klimaat, woestijn, Pasen, bidden en over het ontstaan van een fata morgana in een woestijn.

Het thema ‘gezichtsbedrog’ staat centraal in een serie proefjes, aanbevelingen en opdrachten om aan de slag te gaan met het vermakelijke verschijnsel van de optische illusie. Allereerst krijgt de lezer informatie over een bekend groepsspel onder de titel ‘ik zie, ik zie, wat jij niet ziet’. Ook zijn er enkele geometrische illusies afgebeeld. Een andere opdracht is het opzoeken van plaatjes in een digitale schijnwereld en maken de kinderen zandfiguren met lijm, zand, viltstift en papier.


Gerelateerde artikelen