Rodenstock viert in 2017 haar 140-jarig jubileum

16 juli 2017

Ter gelegenheid van het 140-jarig bestaan van het Duitse optiekbedrijf Rodenstock verscheen een uitgebreid jubileumboek met de historie van deze internationaal opererende onderneming op het gebied van zien en waarnemen en alle benodigde hulpmiddelen daartoe. Rodenstock is één van de weinige bedrijven die oogheelkundige optica als een compleet systeem zelf kan ontwikkelen en leveren. Brillenglazen en brillenmonturen zijn de pilaren van het bestaan van Rodenstock.

Rodenstock viert in 2017 haar 140-jarig jubileum

How we see the world

Het bedrijf werd samen met zijn broer Michael opgericht door Josef Rodenstock onder de bedrijfs-naam “Optische Werke G. Rodenstock” in Würzburg in 1877. Vanaf 1878 verkochten zij al de zelf ontwikkelde optische meetinstrumenten en hun eerste brillen. Later kwamen daar objectieven voor fotocamera’s en optische kijkers bij. Het forse en op stevig papier gedrukte boek geeft een rijk geïllustreerd overzicht van onder andere reclame-affiches met de noviteiten uit die periode, zien we medewerkers in de productie, plaatjes uit verschillende catalogi en enkele bedrijfsgebouwen en afdrukken uit documenten.

De geschiedenis van glas en het realiseren van lenzen is fascinerend om te weten. Het lijkt erop dat de Arabische wetenschapper Ibn al-Haytham (965-1039) de eerste persoon was die de relatie tussen zien, refractie en reflectie verklaarde en aangaf dat een lens invloed heeft op het geometrische en optische proces. Toen Rodenstock in de 19e eeuw begon met het produceren van brillenglazen en optische apparaten was optisch glas beschikbaar. Rodenstock ontwikkelde verder en bracht een geheel eigen stijl op de markt. Het jubileumboek toont alle ontwikkelingen op een interessante en voortreffelijke wijze.

“How we see the world”, Rodenstock, 2017, 176 pagina’s.


Gerelateerde artikelen