Surrealisme, kunst en de moderne wetenschap

15 augustus 2013

Gedurende dezelfde periode dat het surrealisme zich ging vormen en een zeer sterke ontwikkeling doormaakte in de magere twintiger en dertiger jaren van de 20e eeuw, werden er bijzondere resultaten geboekt op het vlak van de natuurkundige wetenschappen.

Surrealisme, kunst en de moderne wetenschap

Surrealism, art and modern science

Het nieuwe boek “Surrealisme, kunst en de relatie tot de moderne wetenschap” geeft een uitstekend beeld van de roerige periode tussen twee wereldoorlogen en de bijzondere relatie die er bestond tussen de kunstenaar van het surrealisme en de vele wetenschappers, die elkaar verdrongen in analyseren en interpreteren van nieuwe fysica en techniek. Belangrijke stappen in deze ontwikkelingen waren de aannamen van de relativiteitstheorie en de quantum mechanica. Beide hadden ook invloed op de filosofische benadering van de kunst en de gedachten over de toekomst. In het boek bespreekt de auteur de revolutie in de fysica door het werk van onder andere Max Planck, Niels Bohr, Albert Einstein en Max Born. Het is duidelijk zichtbaar dat de kunstenaars in de surrealistische kunst onder de indruk raakten. Max Ernst en Salvador Dalí laten dat zeer sterk zien in de werken uit die periode. In eerste instantie lieten zij zich inspireren. Later werden het protest schilderijen en gaven zij verzet tegen moderne ontwikkelingen als bijvoorbeeld de atoombom. Zijn werk “De drie Sfinxen van Bikini” is direct op de atoomproeven geïnspireerd. Een mooi studieboek voor studenten kunsthistorie.

ISBN 978 0 300 09887 7, “Surrealism, art and modern science”, Gavin Parkinson, Yale University Press, 2008, 294 pagina’s.


Gerelateerde artikelen