Vrije ruimte voor minimale kunst inspireert kunstenaar

10 mei 2018

De Algemene Studentencommissie van de Goethe-Universiteit Frankfurt am Main organiseerde in de studiogalerij tentoonstellingen, happenings en concerten met bekende kunstenaars en artiesten uit de nationale en internationale avant-garde van 1964 tot en met 1968 in het Studentenhuis op de campus Bockenheim. Deze activiteiten dienden als een bijdrage van studenten aan de democratisering van de samenleving en documenteerden het culturele optimisme van de roerige zestiger jaren van de vorige eeuw.

Vrije ruimte voor minimale kunst inspireert kunstenaar

Freiraum der Kunst

Het hoogtepunt binnen activiteiten in de studiogalerij was de tentoonstelling “Serial Formations”, samengesteld in 1967 door Peter Roehr en Paul Maenz. Dit voor die periode spectaculaire evenement bracht voor het eerst vertegenwoordigers van de Amerikaanse Minimal Art samen met Europese belangstellenden en is nu hernieuwd te zien dankzij de inspanningen van medewerkers van de Daimler Art Collection. Het programma van toen bevatte voor die tijd de nieuwste tendensen van een progressieve en experimenteervriendelijke kunst.

Er waren tentoonstellingen met schilderkunst en objecten uit de lichtkunst en kinetische kunst, de concrete kunst, het nieuwe realisme, de op-art, maar ook concerten en bijzondere evenement. In de aangegeven periode radicaliseerde het studentenleven met op de achtergrond de veranderingen in het politieke toneel in de wereld, die in de landspolitiek en universitaire veranderingen in het bestuur van de universiteit. Na een aanvankelijk succesvolle periode met activiteiten liep een belangstelling vanuit de “buitenwereld” sterk terug en eindigde het initiatief in de studiogalerij in 1968.

Het legendarische jaar “1968” is voor het Museum Giersch van de Goethe-Universiteit nu 50 jaar geleden, een unieke start om aandacht te besteden aan dit kunstzinnige project van opstandige studenten. Onder de titel “Vrije ruimte voor kunst” heeft het museum in samenwerking met de experts van de Daimler Art Collection tot en met 8 juli 2018 de geschiedenis van de Studiogalerie in beeld gebracht.

Vrije ruimte voor minimale kunst inspireert kunstenaar - 2 Vrije ruimte voor minimale kunst inspireert kunstenaar - 3
CTA 102, 1966, Victor Vasarely, afdruk op karton, 70,9 x 70,9 cm, Daimler Art Collection, foto: Uwe Seyl, © Bild-Kunst, Bonn 2018. Konkrete Kombination 1, 1967, Jan Kubícek, acryl op doek, 135 x 135 cm, privébezit, foto: Martin Polák.

Ook het beeld uit de expositie van 1967 is weer uitgewerkt in de opstellingen, met als basis de inhoud van de in 2017 plaatsgevonden expositie “Serielle Formationen” in de ruimten van Daimler Contemporary in Berlijn. In 1967 brachten de organisatoren onder de noemer Minimal Art Amerikaanse vertegenwoordigers als Donald Judd, Frank Stella en Sol LeWitt in contact met kunstenaars uit de Europese avant-garde als Jan Henderikse, Adolf Luther, Peter Roehr en Jan Schoonhoven. De tentoonstelling van nu maakt deel uit van het project “50 jaar 68” van de Goethe-Universiteit als een onderdeel van talrijke evenementen rondom het bijzondere jaar 1968.

Naast een prachtige kunstexpositie met werken van internationaal bekende kunstenaars is een stevige catalogus beschikbaar met zeer interessante beschrijvingen over de gehele geschiedenis van de korte maar krachtige kunstperiode in de zestiger jaren in Frankfurt am Main. De catalogus bevat veel foto’s uit de expositie van 1967 met de opstellingen van kunstwerken en voorbeelden van documenten, krantenartikelen en grafische werken als affiches. Vele unieke kunstuitingen zijn toen uitgevoerd en hebben velen geïnspireerd. Voor kunstliefhebbers en docenten en studenten aan kunstopleidingen een waardevol boek.

ISBN 978-3-7319-0642-1, “Freiraum der Kunst”, Manfred Großkinsky, Michael Imhof Verlag, 2018, 304 pagina’s.

Museum Giersch van de Goethe-Universiteit in Frankfurt am Main, Schaumainkai 83 (museumoever), D-60596 Frankfurt am Main, www.museum-giersch.de.


Gerelateerde artikelen