Waardering voor de kunst van Pop Art in Zwitserland

5 augustus 2017

De groots opgezette thematische kunstexpositie “Swiss Pop Art” in het Aargauer Kunsthaus toont tot en met 1 oktober 2017 de kunstuitingen, tendenzen en ontwikkelingen van de Pop Art als kunststroming in Zwitserland. De Pop Art geldt als één van de belangrijkste nieuwe internationale stromingen van de moderne kunst in de 2e helft van de 20e eeuw. Vanuit Engeland en de USA heeft deze kunstuiting zich in de 60-jaren van die eeuw over de gehele wereld kunnen verspreiden en eveneens veel geïnteresseerden en kunstenaars gevonden en geactiveerd.

Waardering voor de kunst van Pop Art in Zwitserland

Swiss Pop Art

Ook in de Zwitserse kunstwereld kreeg de Pop Art voldoende interesse van ontwerpers, architecten, kunstenaars en kunstverzamelaars en veroverde al snel een geziene plaats in de museale wereld. De waardering bij bezoekers van exposities nam merkbaar toe. De werken maken deel uit van het bezit van de kunstenaars, diverse museumcollecties, privécollecties en uit de collectie van het Aargauer Kunsthuis. Veel werk is zelden vertoond en bezoekers ontdekken talrijke bijzondere voorstellingen. Gedurende de duur van de expositie organiseert het museum een aantal evenementen.

Bij Swiss Pop Art verscheen een omvangrijk kunstboek als een representatie- en referentieboek van de Zwitserse Pop Art en als een catalogus van de getoonde werken. De catalogus mag gezien worden als een typografisch juweel en als een absoluut alles omvattende referentiebron voor de nationale en internationale kunstwereld. Alle teksten zijn in drie talen (D, E en F) opgesteld. Na een inleiding over de expositie, de opbouw en over de grondbeginselen van “Helvetiaanse Pop Art” start de catalogus met een serie artikelen over de roerige geschiedenis van de 60-jaren in Zwitserland en in de rest van de wereld en de wereldwijde zoektocht naar de inhoud en publieke waardering voor de pop art.

Alle successen met ups-and-downs zijn in de artikelen objectief en op heldere wijze besproken. Indrukwekkend voor de lezers die de 60-jaren bewust hebben beleefd is vooral de terugblik in de tijd van feiten en gebeurtenissen. De zoektocht naar kunstzinnige normen en waarden was nog maar net begonnen toen er politieke, culturele en maatschappelijke onrust ontstond in grote delen van Europa en in andere delen van de wereld. Het waren uiterst roerige tijden met hoogtepunten en dieptepunten en een dominante aanwezigheid van Pop Art op documenta 4 in Kassel. In dat jaar (1968) ontstonden protestgroepen en werden veel gewelddadige protestbijeenkomsten georganiseerd.

Waardering voor de kunst van Pop Art in Zwitserland - 2 Waardering voor de kunst van Pop Art in Zwitserland - 3
Mireille, Colette, Anne, Franz Gertsch, 1967, dispersie op papier op pavatex, 118 x 77 cm, Aargauer Kunsthaus, Aarau (Afb.1),Sans titre, Emilienne Farny, 1965, acryl op papier, 63,5 x 49,4 cm, privé-collectie (Afb.2).

De wereld in heftige beweging maakte kennis met nieuwe experimentele kunstvormen, zoals die van de pop art en de op art. Waarschijnlijk heeft de presentatie tijdens documenta 4 wereldwijd gezorgd voor een geweldig snelle doorbraak van de pop art op kunstuitingen en als onderwerp en thema in tijdschriften, boeken en folders. De bekendste kunstenaars uit die periode zijn zeker Roy Liechtenstein en Andy Warhol. De relaties van Zwitserse kunstenaars tot de komst en bloei van pop art is uitgebreid beschreven. Tevens is de belangstelling vanuit Aarau voor de pop art geanalyseerd. Het geweldige boek bevat vele voorbeelden van pop art in de reclame en sluit af met de biografieën van Zwitserse kunstenaars en representatieve kleurrijke voorbeelden van hun werk.

ISBN 978-3-85881-536-1, “Swiss Pop Art”, Madeleine Schuppli, Verlag Scheidegger & Spiess, 2017, 550 pagina’s.

Aargauer Kunsthaus, Aargauerplatz, CH-5001 Aarau, www.aargauerkunsthaus.ch.


Gerelateerde artikelen