Warenhuis Le Bon Marché verrast met optische illusies

6 februari 2018

Klanten en bezoekers van het Parijse warenhuis Le Bon Marché Rive Gauche werden in de afgelopen maanden verrast door het tijdelijke kunstproject van Argentijns kunstenaar Leandro Erlich. De organisatie LVMH, eigenaar van de winkelketen, gaf hem een opdracht om de groep roltrappen van een tijdelijk creatief ontwerp te voorzien. De kunstenaar koos voor een visueel indrukwekkend ontwerp langs de roltrappen tussen meerdere verdiepingen. Hij gebruikte voor zijn creatie het door de Franse architecte Andrée Putman ontworpen basisontwerp (afb.3) en maakte er een opvallend spel met onze visuele waarneming van.

Warenhuis Le Bon Marché verrast met optische illusies

Window and Ladder. Too Late for Help

Zijn “handelsmerk” als kunstenaar is het ontwerpen van indrukwekkende constructies waarin fenomenen van optische illusies zorgen voor begoocheling van kijkers en passanten (afb.1). Dat er slechts sprake is van slim gezichtsbedrog door de extra aangebrachte aanvulling op een bestaande situatie is een verdienste van deze internationaal bekende kunstenaar. Voor vele bezoekers van het warenhuis zal dit kunstwerk een eerste ervaring zijn van de magische uitstraling van optische illusies in openbare ruimten en publieksruimten.

Warenhuis Le Bon Marché verrast met optische illusies - 2 Warenhuis Le Bon Marché verrast met optische illusies - 3 Warenhuis Le Bon Marché verrast met optische illusies - 4
Window and Ladder. Too Late for Help, Leandro Erlich, 2008, Prospect 1, New Orleans.

Hoe het visuele beeld van afbeelding 1 is ontworpen en ontstaan toont afbeelding 2. Onder de titel “Sous le Ciel” mocht hij op meerdere locaties in het grote warenhuis kunstwerken en -installaties aanbrengen, zoals spiegelende wanden in een lift en de trompe-l’oeil ontwerpen op plafonds, die de klanten het visuele gevoel geven onder de buitenlucht te lopen. Op afbeelding 1 zijn de wolken nog net zichtbaar. Voor de kunstenaar was dit zijn eerste grote kunstproject in een warenhuis. In het algemeen kunnen warenhuizen door kunstobjecten extra bezoekers aantrekken en bieden zo een podium voor kunstenaars en artiesten.

Kijk op www.leandroerlich.com.ar voor beelden van zeer spectaculaire projecten. Het werk “Window and Ladder” geeft een beeld van Erlich’s geweldige creativiteit. Tot en met 1 april 2018 brengt het Mori Art Museum in Tokyo (JP) onder de titel “Leandro Erlich: Seeing and Believing” een grote overzichtstentoonstelling met werken van deze Argentijnse kunstenaar. Kijk voor gedetailleerde informatie op de website www.mori.art.museum/en.


Gerelateerde artikelen