Zonder 3D loopt niets meer

13 januari 2013

Een artikel met bovenstaande titel moet onze lezers toch wel aan kunnen zetten zich extra te verdiepen in de toekomst en de ontwikkelingen van de driedimensionale beeldtechnieken, waaronder 3D-film en 3D-video. Telkens worden we op TV en door de gedrukte media geïnformeerd over nieuwe 3D bioscoopfilms en kunnen we in de elektronicawinkels kennismaken met 3D-TV. Grote internationale elektronicabeurzen brengen duizenden bezoekers op de hoogte van innovatieve technieken door spectaculaire shows met 3D beelden.

Zonder 3D loopt niets meer

Jeffrey Katzenberg, medeoprichter van de Hollywoodstudio Dreamworks, houdt 3D zelfs voor de volgende grote revolutie in de wereld van de bioscoop en ziet een parallel met de overgang van de stomme film naar de geluidsfilm. De derde dimensie in de beeldtechniek speelt niet alleen een rol in de amusementsindustrie, maar speelt ook een belangrijke rol in ruimtelijke simulaties, bewakingsdoeleinden en in onze ontwikkelingen in de gezondheidskunde. Het Fraunhofer Instituut heeft het initiatief genomen om een platform 3D op te richten in de vorm van een Innovatiecentrum.

De Bondsregering van Duitsland heeft de opdracht geformuleerd om 3D speerpunt te maken in de nieuwste ontwikkelingen in de informatieve en communicatieve strategie onder de titel “Duitsland Digitaal 2015”. Met het 3D innovatiecentrum in Berlijn biedt Fraunhofer alle technici, wetenschappers, regisseurs en beslissers een platform om hun individuele inbreng te bundelen en te versterken. Duidelijk is de booming van de belangstelling bij het publiek voor 3D beeldtechnieken.

Alleen moeten we constateren dat het ontbreekt aan voldoende 3D content en hoogwaardige inhoud waarmee we het publiek blijvend kunnen boeien en vasthouden. Onze zoektocht naar 3D-schermen en -beelden zonder het gebruik van een bril of optisch kijkmiddel heeft nog geen eindstadium bereikt. Ook is er nog steeds sprake van individuele ontwikkelingen door bedrijven, hogescholen, instituten en omroepen bij het opzetten van 3D apparatuur en 3D producties. De synergie is er nog niet voldoende!

Gelukkig zijn er samenwerkingsverbanden tussen verschillende bedrijven dankzij het nieuwe platform waaraan inmiddels meer dan 50 ondernemers deelnemen. Of de belangstelling bij het publiek voor 3D een blijvend karakter heeft is erg afhankelijk van het aanbod aan nieuwe 3D films voor bioscopen en andere grote presentaties met de bekende passieve 3D bril. Positieve berichten in de pers kunnen de 3D ontwikkelingen verder stimuleren.


Gerelateerde artikelen