Bauhaus heeft fotografie een kunstzinnige impuls gegeven (1)

15 juli 2019

Rondom het jaar van de start van Bauhaus in 1919 domineerden twee richtingen de fotografie in Duitsland: de fotografische stijlen Sociaal Realisme en Nieuwe Fotografie. Met het Sociaal Realisme als stijl wordt de flora, fauna en het leven van de mens op nuchtere wijze in beeld gebracht. Het is een aanklacht tegen sociaal schrijnende omstandigheden in die periode aan het begin van de 20e eeuw.

Bauhaus heeft fotografie een kunstzinnige impuls gegeven (1)

Bauhaus und die Fotografie

De Nieuwe Fotografie richtte zich op het bewust worden van personen om daarmee open te staan voor een socialistische maatschappij. In deze kunstvorm werden voor die tijd nog ongebruikelijke technieken toegepast. Het was de tijd voor experimenteren met de fotocollage. Zo ontstond er een nieuwe beeldcultuur, waarbij fotografen voornamelijk kozen voor foto-opnamen van machines, stalen objecten, industriële producties en bijzondere constructies.

Met de reizende expositie “Bauhaus en de fotografie” laten de curatoren bezoekers kennismaken met de komst en invloeden van de nieuwe stijlen in kunst en beeldcultuur op de stijl van de fotografie in de tijd van De Stijl en Bauhaus. De start van expositie vond plaats in het NRW-Forum Düsseldorf en vindt nu plaats in Berlijn in het Museum voor Fotografie, tot en met 25 augustus 2019, en zal eindigen in het museum Kunsthalle Darmstadt vanaf 29 september 2019 tot en met 5 januari 2020.

Bauhaus heeft fotografie een kunstzinnige impuls gegeven (1) - 2 Bauhaus heeft fotografie een kunstzinnige impuls gegeven (1) - 3

De exposities zijn begeleid door een uniek fotoboek met ondersteunende teksten over een bijzondere periode in de fotocultuur. De lezer vindt in dit met zorg uitgevoerde kunst- en studieboek een antwoord op de vraag of het instituut Bauhaus en de daar werkende en studerende personen invloed hebben kunnen uitoefenen op de verdere ontwikkeling van de fotografie na 1919 en verder in de eerste helft van de 20e eeuw. (Wordt vervolgd).

ISBN 978-3-7356-0547-4, “Bauhaus und die Fotografie”, Corina Gertz, Kerber Verlag, 2019, 285 pagina’s.


Gerelateerde artikelen