Bauhaus heeft fotografie een kunstzinnige impuls gegeven (2)

16 juli 2019

Het Staatsinstituut Bauhaus werd in 1919 als kunsthogeschool door Walter Gropius in Weimar opgericht. Het Bauhaus speelde niet alleen een sleutelrol in de ontwikkelingen van ontwerp en kunst, maar ook in de fotografie. Ook na het opheffen van de activiteiten van Bauhaus in 1933 bleef de naam een grondslag voor nieuwe activiteiten, die vooral buiten Duitsland werden opgepakt en uitgevoerd.

Bauhaus heeft fotografie een kunstzinnige impuls gegeven (2)

Bauhaus und die Fotografie

De foto-expositie zet het werk van vroegere fotokunstenaars als Man Ray, Lucia Moholy László Moholy-Nagy, Hans Robertson Hedda Walther en Florence Henri naast de moderne fotokunst van fotografen als Antje Hanebeck, Wolfgang Tillmans, Viviane Sassen, Dominique Teufen, Thomas Ruff en Douglas Gordon. In het centrum van de expositie staat een reconstructie van de door László Moholy-Nagy ontworpen expositieruimte. De fotograaf was destijds co-curator tijdens de in 1929 geopende internationale expositie “Film en Foto” in Stuttgart.

De ruim 300 foto’s uit die periode werden voor de huidige expositie gedigitaliseerd voor een uitgebreide digitale presentatie. De tweetalige catalogus (Duits en Engels) geeft ook van de historische opstellingen unieke beelden en waardevolle essays over de situatie van de inhoud van de opstellingen. Het geheel is in de reizende expositie aangevuld met de moderne werken in een aantrekkelijke museale context van hedendaagse fotografie, sculpturen, videoinstallaties en virtual reality. Er is tevens een indruk gegeven van de stand van typografische mogelijkheden om kunst aantrekkelijk te maken.

Bauhaus heeft fotografie een kunstzinnige impuls gegeven (2) - 2 Bauhaus heeft fotografie een kunstzinnige impuls gegeven (2) - 3 Bauhaus heeft fotografie een kunstzinnige impuls gegeven (2) - 4

De catalogus bespreekt de fotografie bin-nen het concept van Bauhaus en de stijl van de Nieuwe Fotografie in drie herkenbare gedeelten, te weten in “Film en Foto 1929/1930”, “Nieuwe Fotografie en het heden” en “In welke richting zal de fotografie zich gaan ontwikkelen?”. Het boek sluit af met een uitgebreid artikel over het tot stand komen van de reconstructie van de expositie “Film en Foto” in diverse steden in Duitsland in de periode 1929/1930 en de biografieën van de fotografen.

ISBN 978-3-7356-0547-4, “Bauhaus und die Fotografie”, Corina Gertz, Kerber Verlag, 2019, 285 pagina’s.


Gerelateerde artikelen