Bijzondere aanwinsten voor de OF-tijdschriftencollecties

4 mei 2018

Bij een bezoek aan een publieksbeurs en de extra aandacht voor elektrische fietsen leverde bij de stand met Sparta fietsen een exemplaar van het Sparta Premium magazine op met een afbeelding, die veel lijkt op een “gezicht”. De vergelijking met een gezicht is een illusionistisch verschijnsel. Het mei-nummer van het tijdschrift voor grafisch ontwerpers novum bevat op de cover een optische folie met een geweldig visueel holografisch regenboogeffect.

Bijzondere aanwinsten voor de OF-tijdschriftencollecties

Comics in de 3D-chromadepth uitvoering

Het gebruik van hologrammen of van een holografische folie op de titelpagina’s van publicaties is sterk afgenomen, door enerzijds teruglopende oplagen en anderzijds het gebruik van lenticulaire 3D plaatjes op covers en verwerkt in advertenties. Recent bracht Panini (bekend van onder andere de voetbalplaatjes) vanwege de WK-voetbal het DFB-Magazin op de markt. Een klein hologram op de cover geeft extra waarde aan dit tijdschrift voor kleine voetbalfans.

Het tijdschrift Hörzu Wissen verschijnt 6x per jaar. Op de uitgave 2 van 2018 prijkt het portret van Albert Einstein omdat de redactie een groot artikel heeft geplaatst over de voortgang van hersenonderzoek binnen het vakgebied van neurochirurgie.

Bijzondere aanwinsten voor de OF-tijdschriftencollecties - 2 Bijzondere aanwinsten voor de OF-tijdschriftencollecties - 3 Bijzondere aanwinsten voor de OF-tijdschriftencollecties - 4
Sparta Premium magazine sept.2017, novum 05-2018, Hörzu Wissen 02-2018, Tomb Raider Gamix #1 variant A.

Een tijdje snuffelen in dozen met comics tijdens ons bezoek aan de voorjaarsverzamelbeurs in het complex van de Jaarbeurs Utrecht leverde vier unieke comics op met elk een cover in de lenticulaire uitvoering uit het jaar 1999. Volgens de Duitse uitgever zijn er van de eerste uitgaven slechts 5000 exemplaren op de markt gebracht in deze uitvoering met de 3D-FX-cover. Het bezoek aan de verzamelbeurs leverde ook een speciale comicuitvoering op met een semi 3D beeldsysteem onder de naam van Valiant Vision.

Met de bijbehorende bril eveneens in een chromadepth 3D-uitvoering zijn alle getekende beeldverhalen in semi-3D weergegeven. De kleur rood, die extra toegevoegd is aan de afbeeldingen, treedt al kijkend door de bril naar voren en krijgt als het ware een nieuwe positie. De comicuitgever Valiant koos voor dit 3D-kijk- en belevingssysteem in 1993 en bracht een reeks comicseries op de markt. De waardering van comicverzamelaars en het succes waren echter van korte duur.