Camouflage als misleiding voor visuele waarnemingen (2)

8 september 2020

Is het esthetisch verantwoord om kunstenaars te betrekken bij de uitvoering of het voorkomen van oorlogshandelingen? Gebaseerd op de geschiedenis van de komst van camouflage, bespreekt de auteur het ontstaan van verrassende nieuwe vormen van samenwerking tussen kunstenaars en militairen voor het bedenken en realiseren van vormen en uitvoeringen van camouflage, die ontstonden in de roerige tijden van de eerste helft van de 20e eeuw.

Camouflage als misleiding voor visuele waarnemingen (2)

Camouflage

Deze meestal ongewone samenwerking tussen kunstenaars, kunstinstituten en militairen heeft wel boeiende resultaten opgeleverd. Na afronding van de inleidende informatie vinden de lezers van dit uiterst waardevolle studieboek de verzamelde en bewerkte teksten over camouflage verdeeld over de drie hoofdstukken, te weten “Het oorlogstheater - theatrale perspectieven in oorlogstijd”, “De kunstschilder Solomon J. Solomon als camoufleur in de eerste wereldoorlog” en “László Moholy-Nagys nieuwe bauhaus (Chicago) en camouflage in de tweede wereldoorlog”.

Camouflage als misleiding voor visuele waarnemingen (2) - 2 Camouflage als misleiding voor visuele waarnemingen (2) - 3 Camouflage als misleiding voor visuele waarnemingen (2) - 4
Het toepassen van camouflage op vracht- en oorlogsschepen en vliegtuigen heeft een verrassend effect op visuele waarnemingen op grotere afstanden.

Het “theater van oorlog” is eigenlijk een militaire vakuitdrukking voor een gebied waar militaire activiteiten worden uitgevoerd. Moet dit gebied worden verdedigd dan zijn er maatregelen noodzakelijk. (Wordt vervolgd).

ISBN 978-3-11-065223-9, “Camouflage”, Hannah Wiemer, Walter de Gruyter Verlag, 2020, 304 pagina’s.


Gerelateerde artikelen