De geschiedenis van de film

26 juli 2017

In het Duitstalige boekje “Magische Schatten” beschrijven medewerkers van het Duitse Filmmuseum Frankfurt am Main op een heldere en uitgebreide wijze de geschiedenis van de bewegende film. In het eerste hoofdstuk van dit rijk geïllustreerde en informatieve boek geven de schrijvers een inleidend beeld over de eerste officiële filmvoorstelling in het Parijse Grand Café in 1895.

De geschiedenis  van de film

De medewerkers in de beeldenfabriek van de gebroeders Lumière in Lyon (F) werkten aan een topproductie van bewegende films. Rondom die periode presenteerden ook de uitvinders, onderzoekers, fotografen en filmers Thomas Alva Edison, Eadweard Muybridge, Etienne-Jules Marey, Ottomar Anschütz en Emil en Max Skladanowsky vele gelijkenissen met de bewegende beelden en de technieken van de gebroeders Lumière. In het boek worden deze soms baanbrekende ontdekkingen uitgebreid behandeld.

Zelfs ruim 4000 jaar geleden werden voorstellingen geschilderd, die bijzonder veel lijken op handelingen die snel na elkaar plaatsvinden. Ook het spel van licht, donker en schaduw heeft bijgedragen aan de ontwikkeling van de film. Verschijnselen als spiegelkunst, anamorfosen, de toverlantaarn en de toen al ontwikkelde stroken met wisselende beelden inspireerden velen in het ontwikkelen van projectie-apparatuur voor presentaties aan grote groepen personen. Het boek geeft vele voorbeelden uit deze ontwikkeling. De vondst van de eerste foto en de vrij snelle presentatie van de stereoscopie heeft daarna voor veel opwinding gezorgd.

100 jaar Eadweard Muybridge
Het experiment van Eadweard Muybridge (1830-1904) door met 24 fototoestellen de bewegingen van een paard vast te leggen is wereldberoemd geworden. Het principe van de chronofotografie is zeker een inspiratiebron geworden voor het uitvoeren van vele nieuwe experimenten en opnamemethoden. Het boek beschrijft deze methoden. Ook is er aandacht voor de optische verschijnselen van nabeelden en stroboscopische beelden.

Alle wonderlijke momenten uit de beeldgeschiedenis zijn door de schrijvers op een luchtige en begrijpelijke wijze besproken. Emile Reynaud oogstte in 1879 veel succes met zijn praxinoscoop en presenteerde tien jaar later zijn filmstroken in zijn optisch theater. Het boek eindigt onder andere met gegevens over de verschillen tussen de uitvindingen en geeft een schets van de technologische ontwikkelingen na 1895. Een zeer interessante informatiebron over de geschiedenis van de film voor jong en oud.

ISBN 3 88799 023 4, “Magische Schatten”, Katrin Hoffmann (redactie), Deutschen Filmmuseum, 1988, 128 pagina’s.


Gerelateerde artikelen