Filatelistische aandacht voor: Optische & Visuele Illusies (23)

16 maart 2023

Met meer dan 100 interessante werken van de Nederlandse graficus Maurits C. Escher (1898-1972) presenteerde het museum Scottish National Gallery of Modern Art in Edinburgh in 2015 een belangrijk deel aan kunstwerken uit het geweldige oeuvre van deze zeer gewaardeerde en wereldbekende kunstenaar in de expositie The Amazing World of M.C. Escher.

Filatelistische aandacht voor: Optische & Visuele Illusies  (23)

Optische en visuele illusies en andere fenomenen

De expositie toonde een indrukwekkende selectie van het werk van de kunstenaar met een verbazingwekkende vindingrijkheid en originaliteit, een one-man kunstbeweging die een groot aantal bekende en populair geworden beelden in de moderne kunst heeft voorgebracht en nagelaten. Escher realiseerde fascinerende en vaak onmogelijke werelden, zoals trappen zonder een herkenbaar begin of einde in het werk “Klimmen en Dalen” (1960), een onmogelijke bouwconstructie in een bergachtig landschap in het werk “Belvedère” (1958) en scènes waar zowel twee- als driedimensionale vlakken naadloos in elkaar versmelten in het werk “Reptielen” (1943).

Filatelistische aandacht voor: Optische & Visuele Illusies  (23) - 2 Filatelistische aandacht voor: Optische & Visuele Illusies  (23) - 3 Filatelistische aandacht voor: Optische & Visuele Illusies  (23) - 4

In het kunstwerk “Waterval” is het Escher die speelt met de werkelijkheid van ons voorstellingsvermogen en zet ons daarmee volledig op het verkeerde been door te laten zien dat de waterval werkelijk altijd maar blijft functioneren. Het direct herkenbare werk van Escher wordt in de kunstwereld en door bezoekers van exposities vaak vergeleken met werk van René Magritte (1898-1967) en Salvador Dalí (1904-1989), iconen uit de wereld van het surrealisme. Escher heeft zich nooit aangesloten bij de groep van surrealisten, maar zijn werk heeft veel gemeen met dat van Magritte en Dalí.

Zij spelen net als Escher dat doet met een aantal onvolkomenheden in onze visuele waarneming en onze interpretatie en verwerking van de beelden. Er is sprake van optisch bedrog en een gegoochel met het perspectief. In tegenstelling tot beroemde tijdgenoten dacht Escher in eerste instantie aan het realiseren van nieuw werk en niet aan het verhogen van zijn oplagen en hogere verkoopcijfers. Ondanks zijn verrassende vindingrijkheid en populariteit elders in de wereld kreeg het Britse publiek zelden een kans om Eschers originelen van dichtbij te bekijken. Zijn kunstwerken verschenen wel op hoezen van vinylplaten, maakten deel uit van films, werden getoond op televisie en gedrukt in vele tijdschriften. (Wordt vervolgd).