Filatelistische aandacht voor: Optische & Visuele Illusies (9)

26 februari 2023

Met de inhoud van de publicatie “Seeing Motion” beschrijft Romana K. Schuler op een uiterst interessante, onderhoudende en door een unieke benadering een kunsthistorische ontwikkeling van de experimentele mediakunst. De resultaten van haar onderzoek zijn voornamelijk gebaseerd op een uitgebreide bestudering van historisch bronmateriaal over wetenschappelijke theorieën, alsmede op de geschiedenis van onze kennis over het waarnemen van visuele schijnbewegingen.

Filatelistische aandacht voor: Optische & Visuele Illusies  (9)

Optische en visuele illusies en andere fenomenen

De eerste experimenten met visuele schijnbewegingen worden toegeschreven aan de kunstenaar Marcel Duchamp met zijn kinetische object “Route de bicyclette” in 1913. Daarmee presenteerde hij op verrassende wijze een nieuwe kunstmethode van het spel tussen licht, materiaal en beweging. Zijn nieuwe kijk op kunstpresentaties werd al snel overgenomen door kunstenaars. Door het bewuste gebruik van roterende lijnen ontstaat een vibrerende afbeelding op ons netvlies.

Filatelistische aandacht voor: Optische & Visuele Illusies  (9) - 2 Filatelistische aandacht voor: Optische & Visuele Illusies  (9) - 3 Filatelistische aandacht voor: Optische & Visuele Illusies  (9) - 4

Door ons brein wordt daarbij een zo compleet mogelijke voorstelling opgebouwd. Uiteindelijk wordt de voorstelling alleen voor het individu “zichtbaar”. De auteur beschrijft tevens de impact op het publiek van de ontstane kunststromingen Kinetische Kunst en Op-Art op de sensorisch-motorische perceptie van virtuele kunst. De eerste stappen van bewegende beelden werden door experimenten en demonstraties ruim voor de uitvinding van de fotografie zichtbaar voor het grote publiek.

De negentiende eeuw wordt vaak achteraf omschreven als een eeuw waarin bewegingen en snelheden in de creatieve uitingen werden ontdekt en toegepast. De nieuw ontwikkelde methoden en technieken om daadwerkelijk met een volgorde in bewegingen te werken, wekte interesse bij de wetenschap op het vlak van bestuderen van perceptie van bewegende lijnen en vormen. De stapeling van resultaten uit onderzoeken en experimenten over het fenomeen van de visuele waarneming en onze nieuwsgierigheid naar het functioneren van het visuele systeem schiep bij het begin van de 19e eeuw een kader voor visuele theorieën. (Wordt vervolgd).