Het beeld in een digitale wereld

30 juli 2017

Wat blijft er over van de prachtige oorspronkelijke beelden uit het verleden door de overgang naar het digitale tijdperk? Hoe reageert het onderwijs in de kunstgeschiedenis en beeldende kunsten op deze wel heel bijzondere ontwikkelingen, technieken en methoden in beeldopbouw, beeldbewerking en beeldmanipulatie? Onze visuele kennis en waarneming worden gedigitaliseerd en opgeslagen.

Het beeld in een digitale wereld

Bild-Medien-Wissen

Over deze ingrijpende ontwikkelingen, praktische toepassingen en gevolgen in medialand door de nieuwe digitale revolutie vond onlangs een succesvol afgesloten congres plaats aan de Staatsacademie der Beelden Kunsten te Stuttgart (D). De voordrachten van vooraanstaande deskundigen, onderzoekers en docenten op het gebied van kunstgeschiedenis, communicatie, beeldverwerking, digitale beeldtechnieken, waarnemingspsychologen en pedagogen zijn op een uitstekende wijze beschreven en gebundeld in het boek “Bild-Medien-Wissen”.

Onder redactie van een team specialisten, bestaande uit Hans Dieter Huber, Bettina Lockemann en Michael Scheibel, krijgt de lezer een complete verhandeling over de enorme impact van de digitale revolutie op onze waarneming en verwerking van beelden. De samenstellers brengen de interessante informatie in de delen, te weten in Beeldtheorie, in Visuele Competentie, in Visuele Ervaring en in Communicatie- en Digitale Netwerken. In de eerste gedeelten vindt de lezer informatie over uitvoeringsvormen van voorstellingen en posities van beelden in onze samenleving. Daarin komen onder andere aan de orde de combinaties van “Beeld en Emotie”, “Beeld als Aandachtstrekker”, “Beeld en Waarheid”, “Beeld en Religie” en “Beeld en Kunst”.

In de gedeelten daarna beschrijven de auteurs voornamelijk de aspecten van beeldopbouw en beeldverwerking in de kunst en de grote invloed daarop door de elektronische media. In de bijdrage “Eén woord zegt meer dan duizend beelden”, geeft de betreffende auteur ook een lezenswaardige verhandeling bloemlezing over zijn gedurfde stelling: “Eén beeld zegt meer dan duizend woorden”. Het visualiseren van onze kennis komt uitgebreid aan de orde. Daarbij krijgt de lezer ook een beeld van de jarenlange opgedane ervaringen door het gebruik van de computer in de grafische industrie en het gebruik als gereedschap voor architecten, ontwerpers en kunstenaars.

De komst van het World Wide Web gooide nog eens een schepje bovenop in het tempo van de snelle ontwikkelingen in het digitale tijdperk. Het leer- en informatieboek sluit dan ook af met het hoofdstuk “Omgaan met multimedia-, hypermedia- en hypertext-systemen”. Elk onderwerp sluit af met een literatuurlijst. Deze uitgave over de ontwikkelingen van het beeld en beeldtechnieken in het tijdperk van digitalisering van beelden en multimediale toepassingen is bijzonder geschikt voor gebruik in opleidingen communicatiewetenschap, kunstgeschiedenis, webdesign, multimediatechnieken en -systemen. Ook geïnteresseerden en deskundigen in de wereld van de visuele perceptie vinden in dit goed verzorgde boek veel aanknopingspunten voor verdere studie en verdieping.

ISBN 3 935686 39 0, “Bild-Medien-Wissen”, Hans Dieter Huber, e.a., Fachverlag Kopaed, 2002, 367 pagina’s.