Historie van het gebruik van kleur in de fotografie en film (1)

28 januari 2020

Al snel na de uitvinding van de zwart/wit-fotografie en ook na het presenteren van de cinematografie werd er tevens gewerkt met kleuren in de producties van foto’s en films. Daarmee werd in de cinematografie de film al snel een gekleurd medium en een kleurrijke kunstvorm. In de loop van de foto- en filmgeschiedenis zijn er meer dan 230 kleurenfilmprocessen ontwikkeld die voor beide beelddragers nauw met elkaar verbonden zijn.

Historie van het gebruik van kleur in de fotografie en film (1)

Color Mania

Beide media hebben veel technieken en systemen geïnstitutionaliseerd, zoals hand- en stencilkleuring, evenals verschillende succesvolle print- en zeefprocessen. Naast de fundamentele verbinding met technische kleursystemen, zijn er intermediaire uitwisselingsprocessen van kleurbepaling en esthetiek tussen film en fotografie. Een theorie voor een proces van fotografische kleuren werd in 1886 al door Gabriel Jonas Lippmann beschreven. Zijn officiële presentatie kwam in 1894 beschikbaar.

De methode van het reproduceren van fotografische kleuren vond plaats op basis van het principe van interferentie. In 1908 ontving Lippmann daarvoor de Nobelprijs voor de natuurkunde. Rond 1903 ontstond een vroege vorm van kleurenfotografie en rond 1960 kwam de kleurenfotografie op grote schaal voor de consumentenmarkt beschikbaar. Door de speciale aandacht van het Fotomuseum Winterthur voor de komst van kleur in de foto- en filmcultuur en -industrie kwamen de expositie en het boek “Color Mania” in uitvoering.

ISBN 978-3-03778-606-2, “Color Mania”, Barbara Flückiger, Eva Hielscher en Nadine Wietlisbach, Lars Müller Publishers, 2020, 240 pagina’s.