Linda McCartney droeg bij aan het fotografisch erfgoed (2)

3 juli 2022

Zij kreeg veel praktische tips van haar docente van het Black Mountain College. Haar eerste opnamen ontstaan in de vrije natuur, van het paard en van haar dochter Heather. Na de scheiding van haar eerste man vertrekt zij in 1965 naar New York en bezoekt onder andere de uitgebreide fotocollectie van Edward Steichen in het Museum van Moderne Kunst.

Linda McCartney droeg bij aan het fotografisch erfgoed (2)

De foto’s van Linda McCartney werden iconen.

Haar erkenning als fotograaf en de bekendheid daarna zijn gekomen na een fotorapportage van de Rolling Stones in 1966. Ze was zeer onzeker en wist nauwelijks om te gaan met het diafragma en fotogevoeligheid. De foto’s als eindresultaat werden iconen. Vanaf die ervaringen stonden de deuren voor opdrachten open.

Zij fotografeert The Doors, Aretha Franklin, The Who, Simon & Garfunkel, The Beach Boy, Cream, Jimi Hendrix en nog vele anderen. Zij ziet de Beatles voor het eerst op het scherm van de tv tijdens een optreden in de Ed Sullivan Show in 1964 en live in 1965 in het Shea Stadion in NY met 56.000 andere fans.

Linda McCartney droeg bij aan het fotografisch erfgoed (2) - 2 Linda McCartney droeg bij aan het fotografisch erfgoed (2) - 3

In 1967 reist zij naar Londen en geeft Brian Epstein haar oeuvremap. Hoe het verder is verlopen is uitgebreid beschreven in de compacte catalogus van de foto-expositie. Linda kreeg meerdere opdrachten en de relatie met de band en Paul McCartney kreeg een vaste vorm. Bezoekers zullen in de expositie zeker genieten van haar kunde als fotograaf.

ISBN 978-3-932236-47-1, “Linda McCartney. The Sixties and more”, Christine Vogt, Ludwig Galerie Schloss Oberhausen, 2022, 2e druk, 16 pagina’s, € 5.

Ludwig Galerie Slot Oberhausen, Konrad-Adenauer-Allee 46, D-46049 Oberhausen, www.ludwiggalerie.de.


Gerelateerde artikelen