Schilderen op de grens van waarneming en verbeelding

19 mei 2019

In de op een bijzondere wijze ontworpen catalogus voor een tentoonstelling van het werk van Roland Schimmel onder de titel “Blind Spot”, schreef Eva Wittocx de uitgebreide toelichting op uniek ontworpen patronen van oplichtende zwarte ronde vlakken op ogenschijnlijk willekeurige posities en met verschillende afmetingen. Vanaf zijn eerste werken als student aan de kunstacademie maakte hij gebruik van een abstracte vormentaal om de aandacht te trekken van de toeschouwers.

Schilderen op de grens van waarneming en verbeelding

Blind Spot

Hij stelt door zijn gekozen kleur- en vormcombinaties daarmee ons waarnemingssysteem op de proef. De composities van Roland Schimmel komen tot stand vanuit intuïtie, inspiratie, speculatie en zijn kennis van de fysiologie van ons oog. Ook kreeg hij inspiratie door de kleurenleer van Goethe en de resultaten van de experimenten met het visuele verschijnsel van nabeeldwerking veroorzaakt door een reactie van het netvlies en verwerking in onze hersenen.

Schilderen op de grens van waarneming en verbeelding - 2

Het visuele verschijnsel van het ontstaan van nabeelden is een automatische reflex van onze hersenen die niet uitgeschakeld kan worden. In meerdere schilderijen van Schimmel staan nabeeld en nabeeldwerking centraal. Spectaculaire nabeelden ontstaan zeker bij het op een bepaalde manier kijken naar een zwarte schijf op een wazige kleurrijke achtergrond. Voor het ontwerpen van zijn “nabeelden” schilderijen gebruikt hij verschillende technieken voor het aanbrengen van de verf. De catalogus geeft een schat aan voorbeelden om gezellig te experimenteren met nabeelden.

ISBN 978-90-77459-00-3, “Blind Spot”, Roland Schimmel, ROMA Publications, 2006, 36 pagina’s.