Van een onschatbare waarde voor liefhebbers van illusies (49b)

13 maart 2023

De systemathiek om de leerling nieuwsgierig te maken en aan het werk te zetten is voor elke opdracht nagenoeg identiek. Op elk werkblad is de betreffende proef uitgebreid beschreven en worden de meet- en experimenteerresultaten tijdens en na de uitvoering genoteerd. Het leer- en experimentenboek opent na de gebruikelijke veiligheidswaarschuwingen voor een veilig gebruik van stroomvoerende onderdelen en kwetsbare hulpmiddelen en -apparatuur met een algemene beschrijving en uitleg van de vele onderdelen voor het met succes uitvoeren van de opdrachten.

Van een onschatbare waarde voor liefhebbers van illusies (49b)

Optica, interferentie en laserlicht

Daarna volgen er uitgebreide toelichtingen, één voor de leerling en één voor de docent, om de apparaten en onderdelen te leren kennen voor de leerling en een aanvullende praktische toelichting op het gebruik van de hulpapparatuur voor de docent. Door speciale maatregelen wordt er tijdens de experimenten met een spanning van 12 volt. Leerlingen maken onder andere kennis met het hoofdonderdeel van de proeven en experimenten, namelijk met de optische bank.

Van een onschatbare waarde voor liefhebbers van illusies (49b) - 2 Van een onschatbare waarde voor liefhebbers van illusies (49b) - 3 Van een onschatbare waarde voor liefhebbers van illusies (49b) - 4
Een mini-selectie aan speelkaarten met illusies voor lering en vermaak op school en in de huiskamer.

Een bijzondere uitvoering van een rail waarop vele onderdelen kunnen worden bevestigd en daarna kunnen schuiven. Ook diverse uitvoeringen van lenzen, houders, filters, optische hulpmiddelen, een extra optische tafel en afbeeldingsobjecten. Voor het spel met de visuele waarneming en optisch bedrog is een serie van 12 dia’s beschikbaar met afbeeldingen van geometrische illusies. (Wordt vervolgd).


Gerelateerde artikelen