Waarnemen en begrijpen als thema voor een tijdschrift

9 december 2014

In de reeks wetenschappelijke berichten uit wetenschap, studie en onderzoek aan de Universiteit Regensburg verscheen in de publicatie “Blick in die Wissenschaft” een thematische bijdrage over zien, waarnemen en begrijpen. Accenten zijn gelegd op waarnemingsprocessen, de betekenis van culturele beeld- en tekststrategieën en vormen van en denken in beeld en tekst.

Waarnemen en begrijpen als thema voor een tijdschrift

Blick in die Wissenschaft 25-2012

Wetenschappers, verbonden aan de universiteit van Regensburg, geven in tien interessante benaderingen uit het vakgebied van de Visuele Perceptie de stand van zaken, feiten en wetenswaardigheden uit experimenten, onderzoek en praktische ervaringen. Telkens komt het samenspel tussen de vakgebieden Kunstgeschiedenis en Psychologie, Multimedia en Informatiewetenschap terug in het begrijpen van het proces van zien en waarnemen. Beeldprocessen als computertomografie (CT), magnetische resonantietomografie (MRT) en positron emissietomografie (PET) zijn in de geneeskunde niet meer weg te denken.

De macht van het beeld is in de reclamewereld inmiddels uitgegroeid als begrip voor beïnvloeding en stimulering van lezers en kijkers. Het artikel “Machtige Beelden” bespreekt de achtergronden en geeft meerdere indrukwekkende actuele en historische voorbeelden. In het artikel “Neurocognitieve bijdrage aan het verschijnsel van het zien” geeft de auteur informatie over het ervaren van beelden. Ook is er aandacht voor de functie en de pathologie van fotoreceptoren in de retina. Een leerzaam tijdschrift voor oogheelkundigen en belangstellenden voor het zien.