Duitse beeldcultuur voor de uitvinding van de fotografie (2)

5 juli 2021

De publicatie brengt de beste aspecten van interdisciplinaire wetenschap in beeld om ons begrip van de productie, inhoud, verspreiding en de consumptie van visuele media aan te vullen op basis van eerdere forse ontwikkelingen in met name de fotografische reproducties.

Duitse beeldcultuur voor de uitvinding van de fotografie (2)

Before Photography

Door deze voorbeelden te plaatsen tegen een achtergrond van demografische, educatieve, politieke, commerciële, wetenschappelijke en industriële verschuivingen in Centraal-Europa, onthullen deze essays de verschillende manieren waarop innovatie in de visuele cultuur, literatuur, filosofie, journalistiek, de geschiedenis van perceptie, tentoonstellingscultuur en de representatie van de natuur en het menselijk leven in zowel de gedrukte als de materiële cultuur beïnvloedde in lokale, nationale, transnationale en mondiale contexten.

Duitse beeldcultuur voor de uitvinding van de fotografie (2) - 2
Monstersoep, gewoonlijk Thameswater genoemd, 1828, William Heath; uit Before Photography.

Het redactieteam en de samenstellers van dit interessante studieboek is het gelukt om de enorme schat aan kennis en ervaringen van wetenschappers en andere deskundigen uit de wereld van beeldcultuur in een overzichtelijk geheel te presenteren aan vakgenoten en geïnteresseerden in de geschiedenis van beeldcultuur en de verwerking van nieuwe kennis en ervaringen met hulp van het systeem van zien, waarnemen, begrijpen en toepassingen. (Wordt vervolgd).

ISBN 978-3-11-069484-0
“Before Photography”, Kirsten Belgum, Vance Byrd en John D. Benjamin, Uitgeverij Walter de Gruyter, 2021, 387 pagina’s.