Een psychologische kijk op beeldvorming

13 juni 2017

In het studieboek “Psychology of the Image” geeft auteur Michael Forrester een compacte samenvatting van het brede gebied waarin beelden ontstaan, beelden functioneren en beelden verdwijnen. Het raamwerk helpt docenten en studenten psychologie, mediastudies en sociologie hun weg te vinden in het domein van het beeld. In dit concept vindt de lezer bijzondere achtergronden over droombeelden en externe beelden die ontstaan door fotografie en andere beeldtechnieken.

Een psychologische kijk op beeldvorming

Psychology of the Image

Ook het zien van een zelfbeeld wordt behandeld. Daarmee heeft de auteur het studieboek verdeeld in drie thema’s. In het eerste gedeelte bespreekt de auteur het begrip perceptie als een sensatie en een herkenning. Het zien, waarnemen en interpreteren van beelden is een leerproces, een proces van samenwerking tussen oog en brein. In het gedeelte geluidsbeelden maakt de lezer kennis met de ervaringen in het herkennen van geluid en geluidsniveaus.

De relaties tussen “film en geluid” en “radio en geluid” zijn gedetailleerd behandeld. Ook de herinneringen van geluidsfragmenten en “bekende” geluiden zijn door meerdere technici en wetenschappers onderzocht.
In het tweede gedeelte gaat de auteur in op de veronderstelde indrukken van het ongeboren kind op het ervaren van perceptie. De natuurlijke ontwikkeling van het ongeboren kind is eveneens in beeld gebracht.

Bij het derde thema vindt de lezer een beeld van de invloed van externe beelden op het waarnemingsgedrag van personen. De wereld van het virtuele beeld speelt een belangrijke rol in de beeldvorming en de beleving van de visuele omgeving. De komst van software programma’s en de vele nieuwe tekens op het beeldscherm heeft zeker bijgedragen aan de verrijking in de visuele perceptie. Het boek eindigt met het hoofdstuk “Fotografie en de sociale context”, met een omvangrijk literatuuroverzicht en een uitgebreid register met trefwoorden.

ISBN 0 415 28293 4, “Psychology of the Image”, Michael Forrester, Routledge, 2000, 208 pagina’s.