Filatelistische aandacht voor: Auguste & Louis Lumière (18)

31 juli 2023

De Franse uitvinder, constructeur en fotograaf Charles-Émile Reynaud (1844-1918) was een pionier in de optische beeldtechniek en tevens één van eersten die films projecteerde. Op zijn uitvinding van de praxinoscoop werd in 1877 een patent verleend. Het principe was gebaseerd op dat van de zoetroop, eveneens een optisch apparaat voor beeldvoorstellingen uit de periode van de précinema.

Filatelistische aandacht voor: Auguste & Louis Lumière (18)

Geschiedenis van de film

Zijn eerste demo film “Pantomimes Lumineuses” werd op 28 oktober 1892 vertoond in Parijs. Zijn filmsysteem “Théâtre Optique” werd in 1888 gepatenteerd en was daarmee het eerste filmsysteen dat gebruikmaakte van perforaties aan de zijkanten van de filmstrook. Charles Reynaud werd geboren in een stadje bij Parijs. Hij leert van zijn vader het vak van instrumentmaker.

Van zijn moeder krijgt hij teken- en schilderles. Als 13-jarige bouwt hij zijn silouettheater en een miniatuur stoommachine. Hij werd in 1858 in Parijs leerling instrumentmaker voor optische en natuurkundige instrumenten. Daarna leerde Reynaud bij een fotograaf het retoucheren van foto’s en werd fotograaf in Parijs.

Filatelistische aandacht voor: Auguste & Louis Lumière (18) - 2 Filatelistische aandacht voor: Auguste & Louis Lumière (18) - 3 Filatelistische aandacht voor: Auguste & Louis Lumière (18) - 4

Hij volgde vanaf 1864 een cursus voor het presenteren van lichtbeelden, werd zelfs leraar daarin en werkte mee aan het illustreren van een studieboek. Na een terugkeer in de geboortestreek van de familie presenteert hij in voordrachten delen van zijn wetenschappelijke verzameling en laat toeschouwers genieten van zijn wonderlijke voorstellingen.

In 1877 reist hij weer naar Parijs om zich te storten op de bouw, verkoop en de verdere ontwikkeling van zijn zelf geconstrueerde praxinoscoop. Zijn eerste grote voorstelling met zijn Théâtre Optique in Museum Grévin bracht hem roem, succes en een inkomen. Een groot artiest wiens droom enkele jaren na de introductie van de film volledig verloren ging. Zijn apparatuur verkocht hij voor de koperprijs en de meeste films werden vernietigd. (Wordt vervolgd).