Kleuren in de wetenschap (1)

5 maart 2024

Met het samenstellen van het boek “Color Vision” geven de auteurs Werner Backhaus, Reinhold Kliegl en John Werner een actueel beeld van de ontwikkelingen en resultaten in het verdere wetenschappelijk onderzoek naar het ontstaan van kleur. De gegevens voor het samenstellen van dit boek zijn afkomstig uit de voordrachten van het interdisciplinaire “symposium over kleur”, dat plaats vond in het Einstein Forum in Potsdam (D).

Kleuren in de wetenschap (1)

Color Vision

Ook is gebruik gemaakt van de gegevens van de gelijktijdig georganiseerde workshops in Berlijn. Aan het symposium namen wetenschappers en technici uit diverse vakgebieden deel. Het studieboek en tevens naslagwerk is ingedeeld in vier clusters, te weten “Kleurgebruik in kunst en wetenschap”, “Fysiologie en neuro-ethologie”, “Psychologie en Filosofie” en “Kleurmeting”.

In de inleiding op de verschillende onderwerpen wordt aangegeven dat de wetenschappers Newton, Maxwell en Helmholtz en later Hering op een uitvoerige wijze licht en kleur, kleurwaarnemingen en kleursensaties onderzochten en beschreven. In het hoofdstuk “Kleurzien in kunst en wetenschap” geeft de auteur een beeld van het kleurgebruik in de kunst door de eeuwen heen.

De afbeeldingen op meerdere kunstwerken van Claude Monet neemt hij in zijn artikel mee als referentiebronnen voor het beschrijven van kleurzien en het realiseren van kleurcomposities. Hij laat daarbij Monet ook aan het woord met de uitleg over zijn schilderijen. Interessant is het foto-overzicht met de verschillende fasen van de ooglens in relatie tot het ouder worden. (Wordt vervolgd).

ISBN 3-11-015431-5, “Color Vision”, Werner G.K. Backhaus, e.a., Uitgeverij Walter de Gruyter, 1998, 343 pagina’s.


Gerelateerde artikelen