Ruimtelijke voorstellingen in fotografisch perspectief

7 mei 2012

Het vastleggen, voorstellen en realiseren van ruimtelijkheid betekent voor de fotografie, net als voor elk tweedimensionaal beeldmedium, centrale beginselen en uitgangspunten. In tegenstelling tot grafische en schilderkunst is in de fotografie het begrip ruimte technisch verbonden met het begrip van tijd. Het nieuwe studie- en referentieboek “Weltenbilder” geeft een gedetailleerd beeld over de invloed op onze visuele waarneming van de omgeving en de sterke veranderingen ervan door het gebruik van de fotografie.

Ruimtelijke voorstellingen in fotografisch perspectief

Weltenbilder

Onderzocht is hoe fotografie nieuwe ruimtelijke perspectieven heeft geschapen. Ook speelt fotografie een belangrijke rol in het inrichten, respectievelijk herinrichten van steden en landschappen. De moderne kunstenaar maakt bovendien veelvuldig gebruik van fotografische middelen en resultaten voor het bestuderen van objecten en scènes en het realiseren van kunstuitingen. In het boek geven vooraanstaande auteurs een beeld over de invloed van de fotografie op het in beeld brengen en verwerken van ruimtelijke voorstellingen. Actuele resultaten uit wetenschappelijk en praktisch onderzoek en bestuderingen brengen de stand van zaken over de ontwikkelingen en trends in perspectivische en ruimtelijke waarneming door fotografie.

De lezer maakt tevens kennis met de wijze waarop architecten het medium fotografie gebruiken om ruimte te realiseren en hoe de fotografie zelf een nieuwe kijk geeft op onze wereld. Dankzij vele foto-opnamen heeft de mens een gedetailleerde kijk gekregen op veranderingen in steden, dorpen, landschappen, bergen, woestijnen en de natuur sinds de uitvinding van de fotografie in de 19e eeuw. Deze “spatial turn” is de rode draad in dit eerste deel van een serie studieboeken over de theorie en de historie van het medium fotografie.

De samenstellers bieden zo een platform voor iedereen met interesse in fotografie als beeldmedium. Het was kunstenaar Honoré Daumier die in 1862 al snel een karikatuur vervaardigde over het gebruik van de fotocamera en het vastleggen van de contouren en indelingen van een stad vanuit een grote hoogte. Hij nam daarmee de bekende fotograaf Nadar op de korrel, die vanuit een luchtballon een foto van de stad maakte. In het studieboek is voorts aandacht voor de driedimensionale beeldopnamen door het toepassen van de holografische beeldtechniek. Diverse bekende kunstenaars staan eveneens voor het voetlicht door hun kennis en werk met foto-opnamen. Het geheel is bestemd voor docenten en studenten fotografie en kunst, voor liefhebbers van de historische betekenis en groei van het medium fotografie en voor liefhebbers van fotografie.

ISBN 978-3-05-005663-0, “Weltenbilder”, Nanni Baltzer en Wolfgang Kersten, Akademie Verlag, 2011, 264 pagina’s, € 85,99