Van een onschatbare waarde voor liefhebbers van illusies (23b)

8 januari 2021

Het eerste deel van de catalogus in krantformaat begint met een behandeling van de voorlopers van de bewegende film van de gebroeders Lumière en andere pioniers van de bewegende beelden via filmprojecties. De fascinatie van de moderne film is vandaag niet meer een verwondering, die er wel was in de tijd van stilstaande beelden. Door een optische truc gingen we uiteindelijk vanuit onze bioscoopstoel kijken naar een reeks van afzonderlijke stilstaande beeldjes en laten het optische bedrog toe op ons netvlies.

Van een onschatbare waarde voor liefhebbers van illusies (23b)

De geschiedenis van de filmbeelden

Elk opvolgend beeldje van zo’n film is weer een piepklein beetjeanders en de totale reeks van deze vaste beeldjes komt tot een vloeiende beweging door de filmtechniek en de fysologie van het oog en de verwerking van de beelden in ons brein. In 1895 was de eerste filmvoorstelling van de gebroeders Lumière een zeer gewaardeerde goocheltruc.

Van een onschatbare waarde voor liefhebbers van illusies (23b) - 2

Aan deze toen indrukwekkende uitvinding en ervaring gingen vele experimenten met de stilstaande en bewegende beelden vooraf. De voorlopers van de “film”-blik waren onder andere de kijkkasten, het cormorama, het panorama, de laterna magica, de zootroop, de mutoscoop, de thaumatroop en vele andere varianten voor het spel van bewegende beelden. (Wordt vervolgd).

“Perspectieven - Filmproductie, filmgeschiedenis en filmgenres”, Jürgen Berger en Herbert Gehr, Duitse Filmmuseum Frankfurt/Main, 1991, 2e druk, brochure met 80 pagina’s, ISBN 3-88799-020-X.