Wetenschap van de kleuren in de periode van 1750-1850 (3)

12 juni 2020

Het kunstwerk “De uitvinding van schilderkunst” van Eduard Daege speelt de belangrijkste rol in de behandeling van de aangegeven onderwerpen. Het schilderij, gedateerd met 1832, heeft meerdere schilders geïnspireerd om soortgelijke taferelen te schilderen (te tekenen). De auteur heeft tevens gezorgd voor voorbeelden van vergelijkende activiteiten om schaduwen van personen te gebruiken om portretten vast te leggen in nieuwe kunstwerken.

Wetenschap van de kleuren in de periode van 1750-1850 (3)

Wissenschaft der Farbe

Sommige werken zijn voor 1832 geschilderd. Na een uitgebreide inleiding over het onderzoek, de resultaten en de verdere beschrijvingen over de resultaten, analyses en de toelichtingen, is de verdere inhoud ingedeeld in drie delen: A. De systematische methode van de klassieke-academische school, B. De fenomenologische methode en C. De psychofysiologische methode.

Het eerste hoofdstuk staat volledig in het teken van het werk van Eduard Daege. In het tweede hoofdstuk bespreekt de auteur het werk van Isaac Newton en zijn excellente licht- en kleurtheorie, zijn verhandeling in het werk Optik en zijn populair wetenschappelijke benaderingen van de eigenschappen van het zichtbare licht.

Wetenschap van de kleuren in de periode van 1750-1850 (3) - 2
De uitvinding van schilderkunst, Eduard Daege, 1832, olieverf op doek, 175,5 x 135,5 cm, SMB, Nationalgalerie; afbeelding uit Wissenschaft der Farbe.

De kunstwerken en de kleurentheorie van Philipp Otto Runge zijn perfect in beeld gebracht en besproken. En natuurlijk is er aandacht voor de kleurenleer van Goethe. Tussen alle theorieën door zijn er analyses van unieke kunstwerken van onder andere Caspar David Friedrich. Een fantastisch kijk- en studieboek voor kunstliefhebbers.

ISBN 978-3-422-07260-2, “Wissenschaft der Farbe”, Annik Pietsch, Deutscher Kunstverlag, 2014, 743 pagina’s.


Gerelateerde artikelen