Blik op verzamelde werken in Aby Warburgs beeldatlas (1)

8 oktober 2020

De Duitse kunst- en cultuurwetenschapper Aby Moritz Warburg, meer bekend onder Aby Warburg (1866-1929), richtte een private bibliotheek voor culturele studies op onder de naam Cultuurwetenschappelijke Bibliotheek Warburg, dat later in het Warburg Instituut werd omgezet. Zijn belangrijkste wetenschappelijk bijdragen gaan over de transmissie van klassieke kunstrepresentaties, via de renaissance tot in diverse gebieden binnen de Westerse cultuur.

Blik op verzamelde werken in Aby Warburgs beeldatlas (1)

Between Cosmos and Pathos

In de jaren twintig werkte de Hamburgse wetenschapper Aby Warburg aan zijn beeldatlas Mnemosyne. Op basis van het bewaarde materiaal in originele vorm bestaat de beeldatlas uit een set van 63 wandpanelen, die sinds het bestaan ervan uitgegroeid is tot een mythe in de moderne kunstgeschiedenis en in het basisprogramma van de visuele wetenschap.

Op grote schoolborden bracht Warburg fotografische reproducties van kunstwerken uit het Midden-Oosten, de Europese oudheid en de Renaissance aan en voorzag de panelen tevens met hedendaagse krantenknipsels en advertenties. In de jaren voor zijn dood in 1929 experimenteerden Aby Warburg en zijn naaste collega's Gertrud Bing en Fritz Saxl met de vorm, inhoud en functie van de beeldatlas. (Wordt vervolgd).

ISBN 978-3-422-98288-8, “Between Cosmos and Pathos”, Neville Rowley en Jörg Völlnagel, Deutscher Kunstverlag, 2020, 120 pagina’s.