Perceptie en beeldvorming
Vanuit zijn professie en belangstelling voor de fotografie en de fotografische kunst schreef auteur Richard D. Zakia het compacte boek “Perceptie and Imaging”. Hoewel dit op de praktijk gerichte boek geschreven is voor fotografen en grafische ontwerpers, vinden ook andere ontwerpers, reclamemakers en gebruikers van vormen, modellen en visuele boodschappen in dit boek een schat aan feiten en wetenswaardigheden uit de wereld van de visuele waarneming. De onderwerpen zijn verdeeld over tien hoofdstukken.
Perception and Imaging
In het eerste hoofdstuk geeft de auteur van een selectie van de belangrijkste onderwerpen een introductie over elk van deze onderwerpen. De citaten van beroemde kunstenaars en andere belangrijke personen in de kantlijnen van de meeste bladzijden vallen direct op. Het verschijnsel voorgrond-achtergrond van figuren en afbeeldingen is daarbij uitgebreid in beeld gebracht. Na elk afgerond gedeelte geeft de auteur als service voor de lezer een overzicht van de belangrijkste begrippen, een aantal opdrachten en een compacte literatuurverwijzing.
Hij vervolgt zijn boek met de introductie tot de aspecten van de Gestaltpsychologie. Helder en instructief wordt de leerstof gebracht. Ook voor de lezer biedt de manier van de bespreking een interessante optie om meer van het onderwerp te weten te komen. De lezer vindt er een verrassende diepgang in de boeiende materie. De auteur bespreekt zowel de Europese als de Russische kant van de Gestalt-psychologie. Andere hoofdstukken zijn onder andere Ruimte, Tijd en Kleur, Contouren, Illusies en Anamorfosen.
Het overzicht met geometrische illusies en de namen van de respectievelijke ontdekkers is zeer waardevol. Zelfs de psychologische test met de inktvlekken van de beroemde Zwitserse psychiater Hermann Rorschach krijgt de nodige aandacht. Rorschach rapporteerde in 1921 over zijn diagnostische methode. De verdere onderzoekingen rondom de ontwikkelingen van de persoonlijkheid zijn beschreven. De auteur sluit dit prachtige en verrassende boek af met een gedetailleerde behandeling over de werking van ons netvlies, het gebruik van optische verschijnselen in affiches en foto’s, de expressie van een gezicht en een wijze les voor de fotograaf. In een bijlage is een uitgebreid woordenboek opgenomen, een literatuuropgave en een trefwoordenregister.
ISBN 0-240-80201-2, “Perception and Imaging”, Richard D. Zakia, Focal Press, 1997, 285 pagina’s.
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde webshop producten
Playboy met Nicolette Kluijver in 3D
nu voor € 16,00Tête à Tarte
nu voor € 130,00Jos de Mey Kunstboek
nu voor € 25,00Berlin 3D
nu voor € 20,00Escher - Wandelingen in de tijd
nu voor € 10,00Top 10 populairste artikelen
- Necker Kubus Illusie
- Figuur van Thiéry
- Müller-Lyer Illusie
- Les in het construeren van visuele en optische illusies
- Maak zelf je 3D illusies
- Surrealisme als kunst tussen droom en werkelijkheid
- Fenomeen van trompe-l'oeil en andere optische illusies
- Optisch bedrog in onze visuele waarnemingen
- Op Art Museum presenteert optische illusies
- Kleurrijke prikkels van Jeroen Krabbé