Van een onschatbare waarde voor liefhebbers van illusies (57b)

14 november 2023

Dankzij de inspanning van Joseph Nicéphore Nièpce (1765-1833) bij een experiment op zoek naar een manier om met lichtgevoelig bitumen de lithografie te verbeteren werd in 1822 de basis van de heliografie (staat voor lichttekening). En dat lukte ook nog. In 1824 slaagde Nièpce erin met dezelfde methode, de allereerste fotografische opname te realiseren, in de camera obscura.

Van een onschatbare waarde voor liefhebbers van illusies (57b)

Fotografie vroeger en nu

Het werd een iconisch beeld vanuit het raam van zijn studiekamer. Hij moest wel urenlang geduld hebben voor het zien van het eindresultaat. Al snel zocht Jacques-Mandé Daguerre (1787-1851), een bekend decorschilder met een sterke commerciële instelling, contact met Nicéphore Nièpce. Gebruikmakend van de resultaten van de experimenten door Nièpce, slaagde hij er in een fotografisch proces te ontwikkelen waarbij een beeld wordt gerealiseerd op een verzilverde koperplaat.

Daguerre verkocht zijn methode in 1839 aan de Franse overheid. In januari 1839 werd de daguerreotypie het eerste fotografische procedé uit de geschiedenis van de fotografie. Op 7 januari 1839 is de daguerreotypie voorgesteld aan het forum van de Académie des Science te Parijs. Het procedé kreeg een benaming naar Louis-Jacques-Mandé Daguerre. Een spiegelend plaatje metaal, bestaande uit een heel dun laagje zilver op een koperen drager vormt de basis van een daguerreotypie.

In tegenstelling tot fotopapier is een daguerreotypie niet buigzaam. Met deze vinding werd het eenvoudig mogelijk om fotografische portretten te maken. Daardoor stapten miniaturisten en graveurs over naar de daguerreotypie. (Wordt vervolgd).

“Fotografie vroeger en nu”, Ann Van Dyck, Museum voor Fotografie, 48 pagina’s.

Van een onschatbare waarde voor liefhebbers van illusies (57b) - 2 Van een onschatbare waarde voor liefhebbers van illusies (57b) - 3 Van een onschatbare waarde voor liefhebbers van illusies (57b) - 4
Het opbouwen van een thematische postzegelverzameling met het onderwerp “Foto” geeft verzamelaars heel veel informatie op postzegelformaat.

“Camera’s”, Ann Van Dyck, Museon en Museum voor Fotografie Antwerpen, 1992, 10 informatiebladen.

“Daguerreotypie”, Ann Deckers en Herman Maes, FotoMuseum Provincie Antwerpen, 32 pagina’s.

FOMU - Fotomuseum Antwerpen, Waalsekaai 47, B-2000 Antwerpen, www.fomu.be.